donderdag 9 mei 2013

Alkmaar City Night Run

De allereerste Alkmaar City Run by Night.
Een evenement waar ik erg naar uit keek. Puur voor de gezelligheid en eens een heerlijke korte run van 5km. Ik verwachtte helemaal niets. Ik ging puur op gevoel lopen. Lekker even door de mooie stad en genieten van het publiek en de sfeer "proeven".
Ontspannen lopen is ook wel eens lekker.
Afgesproken met loopmaatjes Ingrid, Paula, Sandra en Alex. Met z'n vijven een leuke avond er van maken.
Ingrid en ik zouden om 20.30 uur starten. Paula, Sandra en Alex om 21.00 uur.
Op het plein bij de kerk aan het Kerkplein ontmoeten we elkaar. Een gezellige en beheerste drukte. Genoeg plek voor iedereen en niet te druk. 
Allereerst was er een grandioze kidsrun.  Wat een genot om naar dat kleine rennende grut te kijken. Vol passie als een raket van start. Hi,hi,.... zo schattig.
Ik ging me rond 20.00uur omkleden in de Sint Laurenskerk. Deze kerk is gebouwd in 1470-1518
Een prachtig gebouw. Ik genoot van de pracht en praal. De kleuren en het licht.
Een prima uitvalsbasis voor dit evenement.
En...... buiten bij de ABN AMRO gratis wifi, hihi....... Thuisfront op de hoogte houden.


 












Om 20.15 uur richting de startvakken gegaan. Ik stond in `groen`, het startvak van Le Champion. Wat een voordeel heb je hier bij. Lekker rustig en een ruim vak.
Zo´n 5 a 10 minuten voor de start kregen we een heerlijk warming up gepresenteerd.
Heerlijk mee gehuppeld op het nummer van de Black Eyes. Swingen deed het zeker en ik was inderdaad goed warm en soepel geworden. De warming up, was in ieder geval al een feestje. Bere gezellig!!!!

Iets over half negen klonk het startschot. Na wat gefriemel en drukte konden we op pad gaan. Na een paar honderd meter liep het al aardig goed door. De krappe steegjes, gaf toch een redelijk goede doorstroom. Heb me in ieder geval dit keer niet geïrriteerd, zoals bij de CPC.
Het aantal mensen wat mee liep in deze 1ste editie, is nog enigzins binnen de perken gehouden. Op de 5km liepen zo´n 1000 mensen mee. Op de 10km was er een deelnemersveld van 2000 mensen. Echt veel groter kunnen ze niet gaan, want dan wordt het teveel een mierennest in die steegjes en op de grachten. Het was goed zo.
Na de start is het altijd even zoeken naar een tempo.
Ik ging totaal onbezonnen en blanco deze 5 km in. Ik zag het allemaal wel en verwachtte totaal niets.
Na het ziek zijn en de marathon zou ik toch wel aardig wat tempo verloren zijn.
Ik zag deze 5 km als een feestje en ik keek heerlijk om me heen, hoe Alkmaar er uit ziet.
Een prachtige route door de binnenstad van Alkmaar.
Wat heeft Alkmaar een schitterende binnenstad. Ooit 1 keer eerder geweest, maar kon het me niet meer zo goed herinneren. Geweldige entourage en sfeer. Die straatjes, steegjes en grachtjes..... geweldig!!!!
Ik was onder de indruk en heb de hele route om me heen gekeken. Wat was het super leuk. En dan al die mensen langs de kant en die muziek. Op het Waagplein, bij het 4km punt stond het tjokvol met publiek. Wat was het daar gezellig. Achteraf hoorde ik van Ingrid, dat dat de kaasmarkt was. Nou, die kaas had ik even gemist. Ik was zo met het lopen bezig.
Ik moest nog 1 km rennen en was best moe. M´n tempo lag vrij hoog en probeerde gecontroleerd met m´n ademhaling om te gaan. Ik had na 3 km eindelijk een aardig tempo gevonden wat ik lang vol kon houden. Op mijn horloge heb ik niet gekeken. Geen zin in. Ik liep puur op gevoel. Was eigenlijk best fijn. Ik had geen flauw idee waar ik uit zou komen. Dat kon van alles worden. 
Na de kaasmarkt was de laatste kilometer nog best lang naar de finish. Gek he, dat het dan ver lijkt. Wat is nou 1 km?
En dan die finish....... geweldig wat een mensen stonden daar.
Een warm onthaald op het Canadaplein.
 

Met handen in de lucht ben ik gefinished. Ik had heerlijk gelopen en genoten van alles.
Ik keek op m´n (nieuwe) Garmin 610 horloge en was erg verbaasd. Huh,..... dit kan niet kloppen. Ik klokte op 23,32 min. Een hele grote p.r. Bijna een minuut sneller, dan m´n oude p.r.
Jeetje was was ik blij. Hoe is het mogelijk, na een slechte CPC, na een zware griep, na een zware teleurstellende marathon,.... en dan dit....
Ik merk gewoon, dat ik het beste loop als ik ontspannen en onbezonnen een wedstrijd in ga. Gewoon lekker lopen en niet op m´n horloge kijkend. Dit is me nu voor de 4x gebeurd, namelijk Egmond, Schoorl, Apeldoorn en dan nu Alkmaar.
Wat een heerlijke manier van lopen.
Ik moet dus niet meer zo met m´n tijden bezig zijn.
Ontspannen lopen en genieten onderweg werkt bij  mij dus toch het beste.
Wat was ik weer blij zeg!!! 

Mijn tussentijden per km. tijden waren.........
1 km 4,54
2 km 5,04
3 km 5,02
4 km 5,05
5 km 4,39

Eigenlijk wel een onwijs vlakke race, met nog een eindsprintje en wat tijdwinst in de laatste kilometer. Achteraf gezien een voorbeeldige race, die ik niet beter had kunnen wensen. Super blij met deze opgebouwde race. Terwijl ik me dus totaal niet bewust ben geweest van deze tijden en dan toch zo vlak lopen. Dit heeft alles te maken, met het luisteren naar je lichaam en de ademhaling en hier een balans in vinden wat prettig loopt. Het is logisch, dat je hartslag hoger is dan normaal.

Na mijn finish de medaille trots in ontvangst genomen en een flesje AA drank.
Prima verzorgd allemaal.
Daarna Ingrid zien finishen en samen weer verder op pad gegaan.
Omkleden en hopla naar het Waagplein. Ik wilde die kaasmarkt nu toch wel eens zien.
Wauw wat was dit mooi zeg. Daarna op een terrasje neer gestreken.
Alvast wat consumpties genuttigd en gewacht op de andere loopmaatjes.
Inmiddels ons plekkie verruild voor een plek bij de kroeg. Ietsjes warmer dan op het winderige plein.
Met z´n vijven nog wat gedronken om daarna gezamenlijk de stad door naar huis.
Ik kijk terug op een geweldig leuke avond. Super, super leuk.
Iedereen heeft goed gelopen. Sfeer was geweldig en Alkmaa is toppie.
Volgend jaar ga ik zeker weer.







  

 
Met een gemiddelde van 12,7 km/u sta ik echt verbaasd over het `kunnen`van mezelf. Ik ben de CPC en de Rotterdam dip weer wat ontgroeid. Geeft me zeker weer vertrouwen in mezelf!!!!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten