zondag 12 januari 2014

Egmond Halve Marathon - 12 januari 2014

Na de boscross op 5 januari, volgende een week later de halve marathon van Egmond.
Het weer was prima. Droog en een zonnetje. Wel behoorlijk fris.
Met de auto naar Heiloo. Daar op de pendelbus gestapt. Deze bus bracht ons naar Egmond, want de toegangswegen waren verder afgesloten. Prima geregeld. De bus zette ons af bij de sporthal.
Deze was heerlijk verwarmd en gezellig voorzien van muziek. Daar een heerlijke kop koffie gehaald.
Lekker op de grond gaan zitten, me rustig omgekleed, startnummer opgedaan en nog wat gegeten.
Daarna naar het kledingdepot gelopen. Hier kwam ik Suzan tegen. Een hele tijd zitten kletsen en daarna samen verder opgelopen. We stonden beiden in het speciale Le Champion vak. Na het startschot gingen we ieder onze eigen weg. Het was erg leuk om haar weer te spreken. Bij de Amsterdam Marathon was het ook al zo gezellig.
Het was behoorlijk fris bij de start. Gelukkig scheen het zonnetje.
Ik had een lange tight aan, een dunne thermo korte mouw, shirt met lange mouw en m'n dunne handschoentjes. Met die handschoentjes was ik blij, want op het strand was het tegenwind erg fris.
Na de start de eerste 3 km door Egmond gerend.
 
Al na 1 a 2 km kreeg ik onwijze steek in mijn zij. Ik probeerde het weg te masseren en een andere ademhaling te doen. Eenmaal op het strand zakte het weg.



De strandafgang is altijd leuk, maar tegelijk zwaar. Rul zand en dan je weg zoeken in een goede baan.
Helaas hadden we dit jaar pech en was het erg hoog water. Het was vloed en het strand werd hierdoor erg klein. De mensen liepen opeen gepropt langs de waterlinie. Af en toe kwam er een flink serie golven en dan zag je de rij mensen naar links bewegen wat een heel grappig effect gaf. Erg comfortabel liep het allemaal niet. Je had 3 keuzes. Meelopen met de stroom mensen. Of rechts daarvan, door het water; of de derde keuze was aan de linkerkant en dan het minst comfortabel, want dan liep je door het rulle diepe zand te ploeteren.



Vanaf Egmond is het ongeveer 7 km. over het strand naar Castricum. Wat was het onwijs zwaar. Zo gemakkelijk als ik vorig jaar liep, zo zwaar liep ik nu. Mijn gemiddelde snelheid lag ook aardig laag. Het kon gewoon niet sneller.Eenmaal bij Castricum aangekomen, moesten we de strandgang op. 
Och en dat is ook zo zwaar voor je boven benen. Ik keek uit naar de verzorgingspost boven aan de strandopgang, want daar was drinken en banaan. Hier heb ik gretig gebruik van gemaakt. Dit deed me goed. AA-drink, banaantjes en daarna nog water gedronken.
Hopla, op voor het 2de gedeelte van deze halve marathon. Als het goed is was het eerste stuk het zwaarste. Nu de heuvel af, voor de wind en zonnetje in de rug. De handschoentjes konden uit. Sommige mensen stopten om een laagje kleding uit te doen. Het stuk terug naar Egmond is erg heuvelig en soms ook vrij pittig. Toch liep ik een stuk prettiger. Meer ruimte en ik kon meer m'n ding doen. Vlak voor Egmond de beruchte "Bloedweg". Dat is een flinke klim omhoog. Vooral als je moe bent is dat erg zwaar. Dit keer was ik er op voorbereid en viel het me erg mee.


Het was nu niet erg ver meer naar de finish. We liepen Egmond in. Wat een mensen stonden er toch.
Wat me opviel bij deze editie van de Egmond Halve Marathon was, dat er langs de hele route ontzettend veel publiek stond. Dit kwam, omdat het zo ontzettend mooi weer was. Wel koud, maar een heerlijk zonnetje. Er zaten veel mensen in het zonnetje in de duinen of op een terrasje.
Het was erg gezellig en fijn, om al die mensen te zien. Ik geniet er altijd enorm van. Dat is ook de reden, waarom ik de grote georganiseerde evenementen zo leuke en gezellig vind. Heerlijk al die enthousiaste mensen.
Maar goed, ik was er bijna. De finish was in zicht. ik kon er nog wel een stapje sneller bij doen. Ik was nog niet helemaal leeg.

Een toptijd zou het dit keer niet worden. Ik finishte in 1.54.30.
Meer zat er niet in, maar toch ondanks de zware eerste helft, ben ik best tevreden.
Ik voel me elke week weer wat sterker worden. Ik krabel weer langzaam op, uit het diepe dal van december.
Na de finish rustig door wandelend. Het was druk, maar het stroomde goed door. Ik kreeg AA-drink wat ik meteen leeg dronk. Toen nog thee en water. Tevens een prachtige medaille, waar ik weer super trots op ben.

Nog even een plastic-je scoren en toen terug wandelen naar de sporthal. Mensen zaten zo lekker op de terrasjes in de zon. Zag er heerlijk relaxt uit.
In de sporthal omgekleed, toen terug naar de bus, waar het erg druk was.
Terug naar de auto in Heiloo. Voldaan reed ik naar Hoofddorp terug.
Ik heb het zo onwijs leuk gehad.
Volgend jaar doe ik zeker weer mee. Het is een mooie en goed georganiseerde run.
See you next year!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten