zaterdag 11 januari 2014

Samenvatting 2013

2013 was een jaar van pieken en een jaar van wat dalen.

Ik begon het eerste half jaar met heel veel goede resultaten.
Allereerst een p.r. tijdens de halve marathon in Egmond. Gevolgd door een mooie p.r. in Schoorl op de halve marathon. Verder liep ik een hele verrassende tijd van 23.32 op de 5 km tijdens de Alkmaar City Run en liep ik tijdens de Marikenloop in Nijmegen een mooie p.r. van 50.17 min. op de 10 km, in heuvelachtig terrein. Het jaar kon niet meer stuk.
Deze p.r.'s heb ik de rest van het jaar helaas niet meer kunnen verbeteren. Mede omdat ik bezig was met de trainingen voor de marathons en daardoor mijn trainings intensiteit anders lag.

2013 werd ook het jaar van de vele marathons.
De eerste was in april in Rotterdam en werd een marathon met veel tegenslag.
Zo'n 2 weken voor de marathon kreeg ik hele zware griep en was ik erg benauwd. Ik moest aan de antibiotica en andere medicijnen. Een paar dagen voor de marathon werd ik beter. Ik besloot op zaterdags om toch te starten in de Rotterdam Marathon.
De eerste 15 km ging goed. Daarna ging het fout.
Bij 21 km. kon ik niet meer. Ik besloot een lager tempo te gaan lopen. Mijn benen wilden totaal niet en het was die dag ontzettend warm. Ik liep het wel uit en was trots om de finish toch te redden. Tijd was helaas 4.13 uur. Wat een enorm zware marathon.
Daarna volgde in september de 40ste editie van de marathon in Berlijn. Die marathon was zo geweldig mooi. Ik heb zo intens genoten tijdens het lopen, foto's gemaakt en contact gemaakt met het publiek, wat me aanmoedigde. Deze marathon helaas te langzaam gelopen. Ik had veel te veel over na de finish. Ik liep een tijd van 4.06 uur. Dit was het moment geweest om een p.r. te lopen, maar ik vergat het allemaal door het overweldigende.
Mijn 3de marathon kwam 3 weken na Berlijn. Ik had een startbewijs gekregen van Runnerswold en Mizuno Nederland.
Deze marathon in Amsterdam zag ik als een uitdaging om te kijken of ik er wel 2 achter elkaar kon lopen. Ik had mezelf voorgenomen, als het niet zou gaan, dat ik dan uit zou stoppen, om blessures te voorkomen. Aangezien ik in Berlijn niet alles had gegeven, had ik heel veel energie in m'n lijf.
De Amsterdam Marathon vind ik een geweldig mooie marathon. Zeer goed geregeld, prima parkeerruimte, goed bagagedepot en alles klopt die dag. Ik liep wederom een goede marathon en genoot weer enorm van de finish in het Olympische Stadion. Tijd: 4.08 uur. Heel tevreden. Jammer dat ik bij 32 km. een sanitaire stop moest maken in de bosjes, want anders was ik toch een paar minuten sneller geweest. Maar goed het is niet anders.
De 4de marathon had ik achteraf beter niet kunnen lopen. Na deze marathon klapte mijn lichaam enorm in en had ik een 3 tal weken totaal geen energie meer.
Ik liep 4 weken na Amsterdam, de trailmarathon in Geldrop. Zo'n 42 km over overharde paden.
Zonder publiek, maar wel met een goede verzorging. Veel regen. Over eenzame paden, door bossen en alleen over de heide. Ploeterend tegen de elementen.
Ik heb er veel van geleerd. Ik heb zo onwijs kapot gezeten. Na 25 km. was mijn motor helemaal op. Bij 35 km. moest ik even 1 minuut wandelen en een gelletje eten. Dat hielp me enorm. De laatste 7 km. ging weer beter. Ik haalde de finish in een tijd van 4.29 uur. Ook hier was ik weer erg tevreden mee, omdat de omstandigheden van deze marathon totaal anders zijn en niet te vergelijken met een wegmarathon.
Ik had het na Geldrop wel even gezien met het lopen. Een week even niets gedaan. Daarna een paar rustige loopjes. December werd de maand van mijn herstel en dat heb ik nodig gehad.
De Bruggenloop was weer mijn 1ste wedstrijd na de laatste marathon. Die 15 km in Rotterdam heb ik best goed gelopen. 1.18 uur. Ik voelde me weer beter worden. Ik voelde weer een stijgende lijn na het diepe dal.
Ik liep in december ook nog een 10 km. tijdens de N201 Run in Aalsmeer. Die was erg leuk en mijn tijd was ook best aardig, 50.48 min.
Ik heb in 2013 enorm veel geleerd. Ik weet wat ik nu wel en niet kan en moet doen.
De rust in december heeft me goed gedaan. Ik ga met goede moed en hele mooie doelen het nieuwe jaar 2014 in!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten